maandag 20 augustus 2012

Beetje Italië in NL

Nog eerst even een aanvulling op mijn vorige blogpost: sommigen vonden mijn vakantieverslag een beetje negatief. Ik moet erkennen dat ik snel de neiging heb eerder het negatieve te zien en het positieve als normaal te ervaren. Queeste naar perfectionisme denk ik. Geen goede eigenschap dus het is goed als je daar af en toe weer eens op gewezen wordt!
We hadden een heerlijke vakantie en iedereen moet vooral naar Toscane/Italië gaan! (meer plek in Frankrijk)


Hoewel de auto al best vol zat met z'n 6'en (1 kind op bankje id kattebak) heb ik toch nog wat culinaire souvenirs mee kunnen smokkelen.
Ik moet nog wel even zien wanneer ik het ga gebruiken (heb nog zóveel in de kast), maar de intentie is er!

Polenta is natuurlijk typisch Italiaans, soort armelui voedsel denk ik, categorie pasta, rijst en aardappelen. Warm/koud, zoet/hartig. Ik heb er eens een soort Parmezaanse frieten van gehad, heerlijk. Zelf gebruik ik het tot nu toe voornamelijk als meel bij het bakken. In de supermarkt was van dit merk nog een ander type, maar ik had geen idee wat het verschil was dus heb ik winkelpersoneel aangeschoten. Volgens de mevrouw was dit de lekkerste, maar ze kon niet uitleggen waarom. Grover/fijner/steengemalen? Anyone?





2 meelsoorten: semolina, griesmeel gemaakt van harde tarwe, handig voor pizza en beetje in pastadeeg. Manitobameel, Canadees tarwemeel met een hoog gluten gehalte, zeer geschikt voor broodbakken (ga ik ooit een keer doen!)


Niet echt Italiaans, maar wel nieuw voor mij: theemix om icetea vt maken. Nu weet ik dat je dat van alle thee kunt maken, bij voorkeur met koud water zodat het helder blijft, maar ik was toch erg nieuwsgierig naar dit product.




Ik had voor de vakantie een geweldig kookboek gekocht: Mangiare (kooklessen uit de Italiaanse keuken) van Katie Caldesi. Ik zal er nog vaak over schrijven want het is echt een heerlijk kookboek, heel gedetailleerd.
Voor een taart gebruikten ze een rode likeur en die moest ik natuurlijk hebben!
Alchermes, jammer genoeg wel met E-nummer, maar een fantastische kleur, ben benieuwd naar de smaak!






Deze moest ik hebben: mooi versierde mini-inmaakpotjes. In Italië wordt waarschijnlijk nog steeds veel ingemaakt (jam, tomaten, parika's, uien?) want deze potjes kon je in alle supermarkten kopen. In diverse maten. Ik hoop er salsa, tapenade of chutney in te doen. Weer een goed voornemen.


En dit schattige pruttelaartje. Ik drink zelf wel geen koffie (jak), maar mijn husband wel! Precies genoeg expresso voor 1 persoon, mooi systeem.







En last, but not least: olijfolie. Je kunt er nooit genoeg van hebben toch....?


Zo kunnen we nog lang nagenieten van onze Italiaanse zomer!               

 


4 opmerkingen:

  1. Leuke souvernirs! En sorry voor mijn kritische opmerkingen op je vorige bericht, maar ik vind het altijd lastig als anderen zitten knoeien aan mijn vakantieherinneringen :).

    Als je je assortiment inmaakpotjes wilt uitbreiden heb ik nog een tip voor jou: ze verkopen exact dezelfde in verschillende maten bij Dille & Kamille! Wel tegen een minder gunstig prijsje vermoed ik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, het is goed om af en toe even terecht gewezen te worden, mijn man noemt mij altijd mopperkont. En ik voelde mij ook wel een beetje verwend. Hou vooral vast aan je vakantieherinneringen! Gr, Gerry

      Verwijderen
  2. Hallo Gerry,

    Wat leuk dat je Alchermes hebt meegenomen uit Italië. Ik heb het zelf ook weer meegenomen, want ik gebruik het in de Zuppa Inglese. Dat is een dessert op basis van Savoiardi (lange vingers) en banketbakkersroom. Neem eens een kijkje op mijn blog, daar staat het recept. Ik heb ook twee tijdschriften met taartrecepten meegenomen. Moet ze wel eerst vertalen, maar de foto's zijn al om te watertanden.
    Veel plezier met je aankopen!

    Groetjes, Wilma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je het kent! Ik ga gauw eens je recept opzoeken. Het zal wel heel rose worden? Gr, Gerry

      Verwijderen