vrijdag 16 september 2011

24 kitchen en de pasta timballo

Strijken zal nooit mijn lievelingsklusje worden. Jarenlang heb ik niet gestreken, niet voor mijzelf en de kinderen tenminste (ging toch na 1 dag in de was, of 1/2 dag). De overhemden voor mijn man deden we samen ( jouw beurt = jouw TV-keuze), en in de winter droeg hij er een trui overheen (deden we alleen het boord). Nu de kinderen groter worden vind ik het belangrijker dat ze er niet zo kreukelig uitzien. Dus sta ik nu geregeld aan de strijk. Door alle vakantiewas had ik deze week een hele stapel. Gelukkig had ik ook een hele stapel kookTV op de harddisk. Ik had net 5 dingen gedaan toen ik een vreemd geknetter hoorde: het snoer stond in de fik!
Vreemde gewaarwording, duurt even voor je reageert. Snel de stekker eruit gehaald maar de strijkijzer was in ieder geval overleden. Gelukkig verder geen schade, stel je voor dat ik even naar de WC was gegaan of zo. Nooit aan gedacht dat zoiets kon gebeuren. Zo oud was íe ook niet (5+?), maar wel met een erg gekruld snoer door het opbergen.
Ontzettend jammer natuurlijk dat ik niet verder kon strijken (!).

TV kijken kon natuurlijk nog wel steeds en zo kwam ik terecht op de 24 kitchen-zender. De nieuwe Nederlandse food-zender, 24 uur/dag. Officieel gaat de zender op 1 oktober beginnen, maar er zijn nu al wat voorproefjes die steeds herhaald worden.
Best leuk, nu veel 'Taste of life' van Rudolph van Veen. Ik moet zeggen dat ik wel een beetje allergisch ben voor zijn blije stem, maar hij maakt leuke dingen. Met René Mioch maakte hij een leuke uitzending met eetfragmenten uit films zoals de heerlijke Ratatouille, Chocolat, No Reservations en een voor mij onbekende pizza film Big Night, (wil ik echt zien). Na elk fragment kookt hij een passend gerecht. Bij Big Night was dat een Timballo di maccheroni, in Napels Timpano/i genoemd.
Op zich een eenvoudig gerecht, maar de verschijning is indrukwekkend.
Diverse lagen in een timbaalvorm zodat na het storten een soort laagjestaart tevoorschijn komt.

internetfoto van gelijksoortige timballo
 Timballo di Macceroni(Timpano)
Voor de tomatensaus:
olijfolie, 1 gesnipperde ui, 1 gesnipperde knoflookteen, 300 g gehakt, 1 klein blikje tomatenpuree, 1 blik gepelde tomaten, zout en peper
Voor het pastadeeg:
300 g bloem, 3 eieren, 1 el olie, zout
Voor de timballo:
olijfolie, 2 eieren, 300 g geraspte kaas, 2 dl bechamelsaus, 400 g gekookte en koud gespoelde penne, 300 g geblancheerde spinazie, 2 el groene pesto, 400 g gekookte ham in reepjes, 8 hardgekookte eieren in partjes, 1 bos basilicum
Extra nodig: ronde (bolvormige) ovenvaste schaal met een inhoud van circa 3 liter

Verhit voor de tomatensaus een scheutje olijfolie en fruit de ui en knoflook. Voeg het gehakt toe en bak het rul. Bak de tomatenpuree 1 minuut mee, voeg de gepelde tomaten toe en breng op smaak met zout en peper. Laat de saus enigszins inkoken en vervolgens afkoelen.
Kneed de ingrediënten voor het pastadeeg door elkaar en rol er met de pastamachine (of deegroller) vellen van (net als voor lasagne). Of koop kant-klaar vellen, voorgeweld. Verwarm de oven voor op 180 ºC (heteluchtoven 160 ºC).
Vet de vorm in met olie (ERG BELANGRIJK) en bekleed hem met de pastavellen. Laat ze ruim overhangen. Meng de 2 eieren met de helft van de geraspte kaas door de bechamelsaus. Schep de saus door de penne. Meng de spinazie met de pesto.
Bouw de timballo als volgt op: een vierde van de penne, beetje spinazie, beetje geraspte kaas, een vierde van de penne, de helft van de tomatensaus, reepjes ham, beetje spinazie, de partjes ei, blaadjes basilicum, een beetje geraspte kaas, een vierde van de penne, de rest van de spinazie, de rest van de ham, een beetje geraspte kaas, de rest van de tomatensaus en de rest van de penne. Sla de vellen pastadeeg terug over de vulling.
Bak de timballo ca. 1½ uur in de oven, kan langer.  Laat de timballo dan 15 minuten afgedekt rusten voordat je hem lost op een groot bord of op een schaal. Laat de timballo dan nog minstens 15 minuten staan voordat je hem aansnijdt, anders is hij te warm en zal hij snel inzakken.


Ik heb het nog niet zelf gemaakt, maar het zag er fantastisch uit, geschikt voor een feestje/buffet. De vulling is natuurlijk naar eigen smaak in te vullen en ipv pastavellen worden er soms ook repen gekookte/geroosterde groente gebruikt zoals aubergine of courgette. De spiesjes geïnspireerd door 'Çhocolat' heb ik al wel gemaakt: zeker voor herhaling vatbaar al is het alleen voor een foto.

                                       Big Night

Ps. Ondertussen alweer in het bezit van een strijkijzer, dus ik ben weer op stoom. Ook maar gelijk een nieuwe mixer gekocht (de oude was 20+ en had nog maar 1 werkzame garde). Een simpele vd Hema, 10 euro. Prima ding en ik wacht op ooit een nieuwe keuken voor ik een echt mooi apparaat koop, Kitchen Aid ofzo want ik nu toch geen plaats.
Ps2. op You Tube ook nog de trailer vd film.

4 opmerkingen:

  1. Dit ziet er echt heerlijk uit! Een lekker pasta taartje:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik wil het ook zeker een keertje proberen! gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gerry,

    Helaas zullen we nooit helemaal kunnen ontkomen aan strijken! Is en blijft een drama:) Bedankt ook voor het lekkere ceceptje.....zal mn vriendin blij mee zijn want die kookt erg graag!

    Groet,

    Maarten van Trendy overhemden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jij weet vast wel DÈ oplossing: gewoon iedere keer een nieuw overhemd kopen, toch? Vindt mijn man vast ook een goed idee. Kun je je voorstellen dat ik ooit als au-pair nog ging bijstrijken in andere gezinnen voor een extra zakcentje? Ik kan het dus wel, maar weet 101 andere leuke dingen. GR, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen