maandag 6 december 2010

Heerlijk dat het avondje weer voorbij is!

Dag Sinterklaasje!

Sinterklaas is niet echt zo mijn ding. Weken in de weer om kadootjes bij elkaar te sprokkelen, veel troep in huis en nog 3 verjaardagen.
Ik ben altijd blij waneer ik de Sint kan uitzwaaien.
Dit jaar was een nieuwe fase: geen gelovige kinderen meer! Natuurlijk werd nog wel steeds de schoen gezet en heb ik nog voor iedereen een paar kadootjes gekocht, maar we hebben voor het eerst lootjes getrokken en surprises gemaakt.
Ik moet zeggen, het was best leuk! Mijn surprise leek even de mist in te gaan want mijn man, die jodokus (om het netjes te houden), had mijn pizzadozen met het oud papier weggegooid!!!!!!! @#*&%(of zoiets) Snel weer naar de pizzeria.
Iedereen had erg zijn best gedaan met leuke resultaten. Een van mijn dochters had een soort schilderspalet gemaakt met nephand. (dun plastic huishoudhandschoentje gevuld met watten). Ik vind het echt een beetje horror.


Wat eten betreft hadden we het simpel gehouden: poffertjes voor wie zoet was geweest en rustieke bonensoep voor de rest.
Ik ben niet zo'n liefhebber van erwtensoep (wij zeiden altijd snert), te melig, maar voor bonensoep kun je me wakker maken.
Vroeger thuis hadden we altijd een grote pan vol en ik at het de hele dag: als ontbijt, middag, avond, tussendoor en voor het slapen gaan. Zoiets is misschien wel erfelijk via de vrouwelijke lijn: mijn 2 dochters vinden het heerlijk, de jongens vreselijk.
De soep ziet er niet echt heel smakelijk uit, een beetje gaarkeuken, maar dat zegt niets over de smaak. Je moet niet bang zijn voor een beetje vlees, het is een goedgevulde boerenmaaltijdsoep.


Groningse bruinebonensoep ( 4 liter, voor ons 1,5 maaltijd, deels invriezen kan ook)


2 blikken bruine bonen
1 grote ui, of 2 kleinere, gesnipperd
2 schouderkarbonades, in kleine stukjes gesneden
1 gelderse rookworst (voor mij alleen maar Hema)
1 grote prei
blokjes rookspek (100 gr ofzo)
theelepel oregano
peper, paar draaien vd molen
2 laurierblaadjes
beetje cayennepeper
bouillonblokjes ( voor ongv 1 liter)
paar raspjes nootmuskaat
2 rollen vermicelli, middelfijn
1 lepel boter


Snij 3/4 vd prei (incl donkere deel) in snippers en was deze. Doe alle ingrediënten, behalve de rookworst,  in 1 grote soeppan. De vermicelli kraak je kapot tussen je handen.
Voeg 2 blikken water toe. Breng alles aan de kook. Er onstaat wat schuim maar dat roer ik er altijd gewoon weer door heen. Als de soep kookt kan het vuur zacht en kun je de rookworst in z'n geheel toevoegen. Ongeveer 30 min. laten pruttelen.
De worst eruit vissen en in 1/2e kleine plakjes snijden. Samen met de lepel boter weer in de soep doen. KLAAR!


De soep is het lekkerst als je 'm bijv. 's ochtends maakt en later weer opwarmt.
De soep dikt wel erg in dus misschien wil je er nog wat water of bouillon bij doen.
Een beetje gesnipperde rauwe prei is lekker voor de bite. Ik kan weer ontbijten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten